Butiken och webbsida Beautystore.se ägs och drivs av företaget Parfym Sverige AB, organisationsnummer 556705-2799. Kontaktuppgifter och övrig relevant bolagsinformation om företaget framgår på denna webbplats. Läs mer om oss här.
1. Allmänna köpevillkor
1.1 Dessa köpevillkor gäller när du som konsument/kund gör beställningar från Parfym Sverige AB på Beautystore.se. Dessa är endast applicerbara för dig som är konsument och gör beställningar via Beautystore.se.
1.2 Vid köp från Beautystore.se ingår du köpeavtal med Parfym Sverige AB. Avtal ingås på svenska. Avtal arkiveras och hålls tillgängliga. För att kunna göra ett köp måste du acceptera dessa köpevillkor. Genom att slutföra köp godkänner du Parfym Sverige AB:s köpevillkor på Parfym.se och förbinder dig att följa köpevillkoren i sin helhet. Du bekräftar också att du tagit del av Parfym Sverige AB:s Integritetspolicy, inklusive cookies som beskriver hur Beautystore.se behandlar dina personuppgifter. Läs mer om vår Integritetspolicy här.
1.3 För att kunna beställa på Beautystore.se måste du som kund ha fyllt 18 år eftersom vi enligt svensk lag inte accepterar kreditköp till personer under 18 år. Om du är under 18 år krävs målsmans tillstånd innan du beställer. Vi förbehåller oss rätten att under vissa omständigheter ändra eller neka en beställning (t.ex. om kunden uppgett felaktiga personuppgifter).
1.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella skriv- och bildfel. Exempel på detta är fel i produktbeskrivning, produktens tekniska specifikation, innehållsförteckningar, bruksanvisningar, felaktiga priser eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Detta omfattar även felaktiga priser som uppstår som effekt av fel av manuell hantering eller tekniska fel. Beautystore.se har rätt att justera eventuella felaktigheter och att ändra informationen när som helst. Alla bilder ska främst uppfattas som illustrationer och kan därmed inte garanteras exakt återge varans exakta utseende. Detta inkluderar även bilder nyanser på sminkprodukter, eftersom den verkliga nyanser kan variera beroende på ljussättning, konsumentens hudton, o. dyl. Parfym Sverige AB ansvarar ej för information som kommer från en tredje part, såsom leverantörer.
1.5 Innehållet på websidan ägs av Parfym Sverige AB, våra samarbetspartners eller dess licensgivare.
2. Priser
2.1 Vid beställning på Beautystore.se gäller de priser som anges på websidan vid beställning. Priserna i svenska kronor. I alla priser ingår svensk moms som normalt är 25%. Priserna inkluderar inte eventuella fraktavgifter och betalningsavgifter vilka anges separat på ett tydligt sätt innan kunden slutför beställning.
2.2 Med rekommenderade priser avses de ordinarie priser som en konsument normalt förväntas betala för varan i en fysisk butik i Sverige. Rekommenderade priser på de produktstorlekar, produkter eller märken som normalt inte säljs i Sverige räknas om till butikspriser i jämförbart EU-land, i första hand Tyskland och Nederländerna.
3. Betalsätt
3.1 Kunden kan betala på de sätt som anges i samband med beställningen. För att göra betalningen så smidig och säker som möjligt samarbetar vi med Qliro. Genom Qliro erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontobetalning, kortbetalning och direktbetalning. För Qliros fullständiga villkor klickar du här. Vid kreditköp kan det komma att göras en kreditupplysning, vilket du i så fall kommer att upplysas om. Parfym Sverige AB förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra det valda betalsättet om det inte fungerar vid beställningstillfället eller om kunden inte godkänns för det valda betalsättet. Vid val av faktura som betalsätt skickas fakturan med e-post till den e-postadressen du angivit vid beställningen. Tillval av pappersfaktura som skickas med brev är möjlig mot avgift som normalt ligger på 29kr.
4. Leverans och transport
4.1 Beautystore.se levererar enbart inom Sverige.
4.2 Beställningar som inkommit före 14:00 skickas vanligtvis samma dag. Leveranstiden är därefter 1-3 arbetsdagar beroende på fraktsätt och postnummer. Vi kan tyvärr inte påverka eventuella förseningar hos fraktbolaget. Vid sådana leveransförseningar fortsätter vi att bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans försenas oskäligt länge, och detta inte beror på dig som kund, har du rätt att häva köpet helt kostnadsfritt.
4.3 Fraktavgiften är normalt 35kr. Fraktpris framgår i kassan innan du slutför din beställning och godkänns genom att genomföra köpet. Vårt val av frakt baseras på orderstorlek och postnummer. I de fall där flera fraktalternativ erbjuds kan fraktavgiften variera – du godkänner ditt valda fraktsätt och tillhörande fraktkostnad genom att bekräfta köpet.
4.4 Vänligen kontrollera att leveransuppgifterna såsom adress och telefonnummer stämmer innan du slutför köp. Det går tyvärr inte att ändra dessa uppgifter efter att beställningen blivit packad.
4.5 Om paketet ska hämtas hos postombud får kunden en avisering som beskriver var och när paketet ska hämtas. I så fall ska kunden hämta paketet inom den tid som anges i aviseringen, vilket normalt är 14 dagar. Avisering kan ske via email, SMS eller vanlig post. Normalt ska paket lösas ut personligen med kolli-id samt giltig legitimation. Om du har tappat bort kolli-id eller har frågor kring uthämtningen, vänligen maila oss på kundtjanst@beautystore.se.
5. Ångerrätt
5.1 Vänligen kontakta alltid kundtjänst genom att maila kundtjanst@beautystore.se innan du returnerar en vara, oavsett anledning, för snabbast och säkrast hantering av din retur. Du har rätt att ångra ditt köp oavsett skäl genom att meddela oss på kundtjanst@beautystore.se inom 14 dagar från då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den sista varan i en beställning i fysisk besittning (ångerfristen). Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.
5.2 Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om ditt beslut att frånträda köpeavtalet (t.ex. genom e-post eller vanligt brev). För en smidig hantering rekommenderar vi dig att maila oss på kundtjanst@beautystore.se eller använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar på www.konsumentverket.se. För snabbast hantering bör du ange ditt ordernummer, produktnummer och kontaktuppgifter så att vi kan identifiera din retur. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
5.3 Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla genomförda betalningar för berörd order vi fått från dig, inklusive de leveranskostnader som tillkommit (notera att extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder inte räknas med). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan eller varorna från dig. Vi kommer normalt att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt för den inledande affärshändelsen om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Återbetalningen kommer oavsett metod inte att kosta dig något.
5.4 Du måste återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan fjortondagarsperioden löpt ut.
5.5 Vid utnyttjande av ångerrätten är du ansvarig för både returkostnad samt att varan/varorna kommer i retur oskadda. Du kommer alltså att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Kostnaderna för returfrakten uppskattas till cirka 50 kr – men kan variera kraftigt i vissa fall beroende på paketets storlek. Vänligen notera att du som avsändare av returpaketet har ansvar att säkerställa att varorna har kommit till oss – därför rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt. Du är ansvarig för varornas eventuellt minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
5.6 Ångerrätten gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. Som kund har du rätt att undersöka varan eller varorna men du får inte bryta plomberingar eller prova produkten då denna då inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering.
6 Reklamation
6.1 Vänligen kontakta kundtjänst kundtjanst@beautystore.se innan du skickar tillbaka en vara, oavsett anledning för instruktioner och snabbast möjlig hantering. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera ditt köp till oss inom skälig tid (dock högst tre år). Om du vill reklamera en produkt ska du göra det inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet genom att kontakta oss. Felet ska normalt vara ursprungsfel och inte orsakats av felaktig användning/hantering av varan. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid.
6.2 Om din reklamation är gjord i rätt tid och fel på produkten föreligger enligt konsumentköplagen skickar vi ut en ny produkt och ersätter dig för eventuella kostnader som uppkommit i samband med reklamationen såsom fraktkostnaden. Om vi inte kan ersätta produkten av någon anledning återbetalar vi istället vad du har betalt för produkten plus eventuella avgifter du har betalat. Skulle felet vara av väsentlig betydelse för dig har du alltid rätt att häva köpet.
6.3 För att anmäla att en vara du beställt från oss är felaktig rekommenderar vi att du kontaktar oss genom e-post på kundtjanst@beautystore.se. Glöm inte att inkludera information såsom ordernummer och produktnummer/produktnamn. Beskriv felet noggrant för snabbast möjlig hantering och ange om du vill ha ny vara eller pengarna tillbaka.
6.4 I många fall kommer vi att få behöva få tillbaka varan för att hantera reklamationen. I sådana fall rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt, eftersom du som avsändare har ansvar att säkerställa att varorna kommit till oss. Det är normalt kunden som initialt lägger ut för returfrakten. Vid godkänd reklamation ersätts kunden alltid för returfrakten. Det är endast för godkända reklamationer som vi står för frakten.
7. Ej uthämtade paket
7.1 I samband med ej uthämtade paket uppstår en rad kostnader såsom plock-och-pack, returfrakt, expeditionsavgift, etc. som vi behöver betala till tredje part såsom fraktbolag. På grund av detta tar vi ut en avgift om 199 kronor inklusive moms om ett paket ej hämtas ut, som ska täcka en del av dessa kostnader.
7.2 Paket som ska hämtas hos postombud ligger kvar hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Om du ångrar ditt köp och vill inte stå för denna avgift ska du meddela postombudet om att du ”vägrar leverans”, alternativt hämtar ut paketet och därefter returnerar till oss vilket beskrivs under "Ångerrätt”.
8. Tvist
8.1 Vi strävar alltid efter att du som kund ska känna dig nöjd med ditt köp. Om du har ett klagomål eller anspråk mot oss tar vi gärna emot detta via vår kundtjänst. Vi ber dig att i sådana fall skicka e-post till kundtjanst@beautystore.se. Om vi inte lyckas hitta en lösning och du vill föra ärendet vidare kan du ta tvisten vidare till Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller via adress Box 174, 101 23 Stockholm.
8.2 Om ditt anspråk eller klagomål har uppstått med anledning av köp online finns även en möjlighet att använda sig av EU:s online-plattform för att lösa tvister. EU:s online-plattform nås via http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Observera att om du lämnar in ett klagomål via denna plattform, kommer ärendet automatiskt att vidarebefordras till rätt nationellt tvistlösningsorgan.
8.3 Tvist som rör tillämpningen eller tolkningen av dessa köpevillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden, eller i sista hand av en allmän domstol.
9. Ändringar av köpevillkor
9.1 Parfym Sverige förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpevillkoren. Ändringar av köpevillkoren kommer att informeras på Beautystore.se. De vid var tid gällande villkor finns tillgängliga på https://www.beautystore.se/kopevillkor
10. Länkar
10.1 Beautystore.se och Parfym Sverige AB kan komma att länka till andra websidor som ligger utanför vår kontroll och vice versa. Även om vi har som ambition att säkerställa att vi enbart länkar till sådana websidor som delar våra policys, är Parfym Sverige AB inte ansvariga för skydd eller sekretess och information inklusive personuppgifter som kund tillhandahåller på andra websidor. Vi rekommenderar att kunden läser personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella websidan.
(Senast uppdaterat 2020-07-01)